25.02.2017

TRIVIUM - Oslo

Rockefeller

(24.02.2017)

Fredag kveld var det klart for en ny opplevelse for undertegnede, da jeg aldri hadde sett Trivium før.  Det Amerikanske bandet fra Orlando som ble stiftet i '99 har i en årrekke vært et stort navn innen heavy metal-sjangeren, og er nå ute på en ny Europa turné.  Trivium er et band som i flere år har lekt med forskjellige sjangere og har både vært innom heavy metal, metalcore, thrash- og groove metal. Med andre ord kunne det forventes fans i alle alder, former og fasonger. Dette gjenspeiles i et nesten fullsatt Rockefeller.

Helt fra start føler jeg at lyden kommer til å bli et høydepunkt denne kvelden, da de ikke har falt i den samme fella som mange gjør og lagt vokalen for lavt.

De starter showet energisk, og interagerer veldig fint både med hverandre og publikum. Mest riktig er det når gitarist og bassist spiller mot hverandre og drar med seg de som har møtt opp. Det synes på alt de gjør at de har holdt på så lenge som de har, og det kjennes trygt.

Rent fremføringsmessig gjør de en jevnt over god jobb. Gutta klarer å engasjere publikum helt fra start, og allerede under de første låtene danner det seg en relativt stor circlepit på gulvet. De klarer også å balansere gitarsoloene til å ikke bli så lange, og mange, til at det blir uinteressant. Trommeslageren gjør også en solid jobb, men føles dessverre litt bortgjemt til tross for at han sitter på et opphøyd platå bak resten av bandet. Energien varierer veldig gjennom settet, og mot slutten sliter de litt med å finne igjen energien de startet kvelden med.

Fansen som har møtt opp virker fornøyd fra start til slutt. Blant de tilreisende  finnes det mange dedikerte fans som byr på allsang. Spesielt låtene «Dying In Your Arms», «Throes of Perdition» og «A Gunshot To The Head Of Trepidation» får alle til å headbange og føre horn opp i luften. De to sistnevnte får hele gulvet til å gynge på oppfordringen om at alle hopper. Det som definitivt skaper best humør blant publikum er når bandet forteller at noen av deres personlige favoritter er norske. Her følger en shoutout til flere store norske band som Leprous, Dimmu Borgir og Darkthrone, og en fastslåelse av at dette er det beste showet de har gjort i Norge.

Alt i alt var dette en godt gjennomført, om enn litt lite energisk,  konsert som det er lite sannsynlig at noen er veldig misfornøyd med.

27.03.2017: THE DOGS - Bergen - Garage
26.03.2017: JOE LYNN TURNER - Bergen - Madam Felle