05.01.2017

EINHERJER - Dragons Of The North XX

Av Leif Neverdahl
(Indie Recordings)

Einherjer_header_16.jpg

Einherjer er et band man ikke kommer utenom om man liker god musikk av det mer hardtslående slaget. Viking-metal i fotsporene til mektige Bathory og tidlig Manowar blir simpeltent ikke bedre, og når bandet nå har spilt inn klassikeren "Dragons Of The North" på ny måtte vi selvsagt høre med sjefen sjøl hva som lå bak den avgjørelsen.

Dermed inviterte jeg meg selv en tur i studioet til en som alltid blid og trivelig Frode Glesnes, og da passet det selvsagt bra å starte med litt bakgrunn om nettopp rommet vi sitter i:

Studioet her har jeg vel holdt på med siden januar 2013, da var det siste Zeno Morf vi jobbet med.

Et album jeg anmeldte, hvor jeg husker at vokalist Erik ikke var helt fornøyd med min beskrivelse av vokalen hans..

He he, joda, men du blir jo aldri helt enige med anmeldere som kicker på et eller annet, sånn er det jo bare.

Helt sant! Hva med andre artister du har hatt innom, vet at Fear Theories har vært her?

Ja Fear Theories har vært her, men, dette er jo et studio som hovedsakelig er for oss, som vi bruker som et pre-produksjon studio og som innspilling studio, samt at jeg bruker det som skrive studio hele året. Så det er jo stort sett jeg som bor her.

Da er kanskje de bandene du tar inn som vennetjenester å regne...?

Nei egentlig ikke, jeg tar jo betalt når jeg tar inn noen, men jeg annonserer det ikke ut på noen måte. Av de som har tatt kontakt er det vel egentlig bare Zeno Morf og Fear Theories som har munnet ut i skiver. ( lokale Haugaland band, mer info om disse to finner du her :
https://www.facebook.com/groups/5543908357
https://www.facebook.com/FearTheories/

Men siden du nå allikevel roter litt med dette, har du noen gang tenkt at "DET bandet skulle jeg gjerne produsert"?

Mja, egentlig så tenker jeg ikke helt på den måten, det blir vel heller at band jeg hører på som låter veldig bra, da kunne jeg tenkt meg å gjort noe i det studioet de var i. Jeg hadde hatt lyst på det store trommerommet de hadde for å prøve ut ting og så videre. Er vel gjerne studionerden som kommer frem, som vil prøve det de andre har.

Einherjer_DragonsXX.jpg
 
Da hopper vi over til grunnen for at vi i det hele tatt sitter her, nemlig nyinnspillingen av "Dragons Of The North", og siden jeg ikke alltid følger så godt med, den ble gjort her...?

Ja den ble stort sett gjort her, men trommene ble spilt inn i ABC i Etne. Som du ser har vi et relativt lite rom her, jeg liker å kunne bruke store rom, med klangen du får der. Du kan jo få fet trommelyd i små rom, men da må du legge til ting i etterkant, for å få den rette klangen. ABC har rett og slett et jævlig fett trommerom.

Og jeg som alltid har trodd at Etne bare er en plass man handler brennevin på vei til fjells... Onwards. Så må vi jo spørre som sikkert alle andre gjør, nyinnspilling, hvorfor?

Det er faktisk et godt spørsmål. Jeg så nettopp et intervju med meg selv en eller annen plass i forbindelse med plata "Av oss, For oss", og da var et av spørsmålene at det nærmet seg jubileum for "Dragons Of The North", og om vi hadde tenkt å gjøre noe. Svaret var blankt nei. Og så spurte de faktisk om vi kunne tenkt oss å spille den inn på ny, og svaret var da "ikke faen"... og det VAR faktisk helt utenkelig for meg akkurat da, noe jeg også hadde gode forklaringer på. Men så kom vel ideen litt fra sidelinjen, og dette intervjuet så jeg faktisk ikke før etter vi hadde spilt inn skiva på ny. Selve ideen husker jeg egentlig ikke så mye mer om, annet enn at vi bare begynte å snakke om det. Personlig hater jeg jo når band spiller plater inn på ny, jeg liker ikke engang at de blir re-mastret.

Sånn er det mange som er ja, tenker vel kanskje litt sånn av og til selv, liker ikke alltid når ting som funker blir tuklet med...

Jo, men man trenger jo ikke kaste den gamle platen fordi den er spilt inn på ny, den er der fortsatt, men her har man på en måte et supplement. Og så er det en annen ting jeg syns er ganske viktig, mange band bestemmer seg for å spille inn plater på ny fordi de er misfornøyde med et eller annet, vi spiller den inn på ny fordi vi synes den er jævlig bra!

Litt annen vinkling der ja!

Ja, du kan på en måte si at dette er en feiring av skiva.

Og det er vel kanskje en del som kan gjøres annerledes, bedre, 20 år senere?

Det er faktisk ikke mye vi har endra, ja, vi er blitt mer voksen selv, litt smartere kanskje, men det er egentlig bare småtterier som har blitt gjort, utenom en låt vi tok litt mer tak i. Men ellers er det arrangementene vi gjorde da vi var 19-20 år.

Men besetningen er i hvert fall endret, nå har jo ungdommen gjort sitt inntog i Einherjer...

Joda det er sant. Vi var jo trio en god stund, noe som for så vidt funket greit, eller, det funket veldig bra. Vi hadde en god periode vi kjørte uten bassist, noe vi fikset på andre måter, det føltes vel på en måte litt feil, men det låt allikevel ganske bra, så man vet liksom ikke helt. Jeg roa meg på en måte aldri med det, dermed fikk jeg gutta inn på en liten sit-down, hva gjør vi nå... Foreslo da at vi skulle prøve Ole, han er jo latterlig bra på gitar, og alle visste at han taklet dette bra.  Det er en aldersforskjell på røft regna en generasjon, men vi prøver. Vi satt borte hos Aksel den kvelden, sendte Ole en melding, og et par minutter senere stod han på døra, klar som et egg.

Herlig. Visste han noe på forhånd?

Nei, det var lyn fra klar himmel hehe. Han hadde jammet litt Metallica med Gerhard og Aksel for år og dag siden, når jeg var på turne med Twilight Of The Gods, han kan jo alle soloene der inn og ut. Så fikk jeg han inn i studio med Fear Theories, å da tenkte jeg bare "hvor i helvete kom han her fra", han dro på med ene soloen etter den andre, og durte bare på, helt vanvittig. Siden da hadde jeg i bakhodet at dette potensialet må bare opp og ut.

Einherjer_16_1.jpg
(Photo: Jørgen Freim)
 
Så ham med dere på Blastfest i år(2016), og det var vel første jobben med Einherjer, selv om det virket som han hadde vært med lenge, ikke noe nerver der.

Nei han har full kontroll den gutten. Helt ubesudlet er han også, så hva som har vært tidligere betyr ingenting. Vi er jo og har alltid vært opptatt av å se oss tilbake, og da kan det være greit å ha en med som på en måte er fristilt fra alt det greiene der. Han er en klassisk lead gitarist som spiller solo-ting hele tiden, kaster ideer ut på løpende bånd, og av og til må vi stoppe opp og bare få det med. Men hadde vi tatt med alt han kommer opp med hadde det nok blitt en trippel-skive.

Fin ungdom! Men du har med deg to andre også, vi bør vel kanskje si noe fint om Gerhard og Aksel også?

Gerhard har jeg jo spilt med alvorlig lenge, og han er en av de stødigste  trommisene jeg vet om. Ikke bare det at han er nødt å være steady fordi han spiller på klikk, men måten han skriver tromme-riff på også, det er så konsekvent fett og passende, alt han finner på. Hvis du hører litt isolert sett på trommene på Einherjer skiver, så foregår det mye interessante ting du kanskje ikke alltid får med deg, som er ganske utenfor boksen. Han er en genial trommeslager, rett og slett.

Og Aksel?

Når Aksel kan få stå med bred beinstilling og riffe, ja da er han den lykkeligste mannen på jord. Han er nok ikke noen utpreget lead-gitarist, men som rytmegitarist er han stødig som et fjell, og da er på mange måter grunnlaget lagt, med meg på bass i tillegg, så kan Ole bare gjøre alt han gidder.

Da har vi kontroll på samtlige. Og hva nå, i kjølevannet av re-utgivelsen, hva skjer?

Vi skal gjøre "Dragons..." jubileum konserter, men jeg tviler på at vi vil spille hele skiva fra A til Å mer. Vi gjorde det et par ganger i sommer, veldig kjekt, men lengden på det gjør jo at du ikke får spilt noen av de låtene du har lyst til å spille, og som publikum gjerne vil ha. Så det blir nok skiva minus en del låter, slik at det blir plass til andre ting også.

Vi var så vidt inne på tilbakemeldinger, at noen ikke liker at man tukler med gamle klassikere, hva har du hørt så langt?

Joda, vi har begynt å få litt anmeldelser og forskjellig, og stort sett er de veldig bra. Det som er litt kjedelig er at re-utgivelser som oftest ikke får karakter, det tenkte vi aldri over, det er liksom litt bedre å få en karakter enn et eller annet tysk utsagn. Men stort sett liker folk det veldig godt, og de fleste synes vi har tatt i materialet med respekt. Så er det jo selvsagt de som lurer på hvorfor i helvete vi har gjort det, og hvem som har bedt om det, men det er jo egentlig fortjent, jeg hadde nemlig sagt det samme hehe.

Da gir jeg karakter her og nå, fünf komma fünf. Sånn, da var det gjort, skiva er jævlig bra den. Men litt av greia er kanskje at det er flere som hører på denne typen musikk nå enn da den kom ut første gang, så det blir kanskje flere tilbakemeldinger også?

Definitivt, scenen da ligner ikke engang på det som skjer nå, det er blitt mye mer stuerent de siste årene.

Og for å ta en liten avstikker, lyden på mye er også blitt bedre, jeg har ingen problem med å innrømme at mye som ble gitt ut da, som har klassikerstatus hos mange, det er i mine ører bare rot og tøys.

Helt enig, det er jo lov å ha smak, selv om du liker en sjanger.

Godt poeng. Hva med utviklingen videre, band som for eksempel Opeth har gått fra dårlig black metal til progressiv death metal, og så over til ufarlig heismusikk, kunne Einherjer tatt en slik vending?

Vel, vi hadde jo en avstikker med de to skivene vi gjorde med Ragnar, så vi har jo gjort vårt sånn sett, og samtidig er det alltid vanskelig å vite hvordan neste skive vil bli.  Men det er langt ifra sikkert at den vil bli i samme sporet vi har holdt på i den senere tid, det er for tidlig å tegne hele den tegningen.  Gerhard og jeg snakket faktisk nettopp om dette , om vi skulle ta noen beviste grep, eller bare la det flyte av seg selv og se hva som kommer, og vi har ikke landet på noe konkret enda.  Det kommer nok uansett til å komme låter som vil stikke seg litt ut, rett og slett fordi vi vil utfordre oss selv litte granne.

Så...da er dere faktisk litt i gang med ny skive?

Ny skive ja? Ja vi er faktisk ganske godt i gang. Vi har jo tross alt jobbet et helt år med ting vi ikke har trengt skrive riff til, så det ligger mappevis med riff her som ikke er arrangert.

Da tenker dere skive allerede neste år kanskje ?

Ja, nå skjer det forskjellig fremover på andre fronter som gjør at det blir litt travelt, snakket nettopp med Indie Recordings som lurte på om vi fikk til noe neste år, men det tror jeg ikke vi rekker. Skiva blir nok skrevet ferdig, men alt det andre tar også tid.

Livet kommer litt i veien av og til ja. Over til presseskrivet, som sier at dere er pionerne innen viking metal,  meeen, det var vel noen før dere...?

Hehe ja jeg tenker vel mer at vi lot oss inspirere av pionerne, Bathory og Manowar starta denne greia her, uten tvil. Vi hørte jo ikke på annet i den tiden. "Twilight Of The Gods" skiva endret på en måte alt, da var det bare "Oi...", da visste vi hva vi skulle holde på med.

Presseskriv er presseskriv, man skal jo selge skiver, selv om denne burde solgt seg selv.

Einherjer_16_2.jpg
(Photo: Jørgen Freim)
 
La oss ta litt om opphavet til tekster og det visuelle, som i hovedsak dreier seg om norrøn mytologi, fortell litt om ditt forhold til nettopp dette, nå og da?

Vel, jeg skriver nok tekster på en litt annen måte i dag enn jeg gjorde den gang. Det er noe jeg merker godt når jeg nå skal synge de gamle tekstene, " Really"?! Skrev jeg det?

Før var det på en måte vikingdrakt uten noe innhold, nå er det akkurat samme drakten, men et helt annet innhold, nå er det noe mer fornuftig som foregår. Det er mer faktiske metaforer, mens det i ungdommen bare var bullshit. Det å skrive en tekst som gjerne tok 10 minutter før gjør ikke det lenger, for nå prøver jeg å gjøre noe mer ut av det.

Hva tenker du da om tekstene på "Dragons Of the North"?

De går fra helt hinsides til helt ok til elendig hehe. Når det gjelder tekster i metal generelt er det så mye dårlig at det er flaut. Men heldigvis mye bra også, synes for eksempel at Lemmy alltid har hatt en fin penn, ellers er min desiderte favoritt som tekstforfatter uten tvil Martin Walkyier i Skyclad, en helt fantastisk mann, maken til skarp penn finnes ikke.

Så da tolker jeg det dithen at selv om tekstene i dag også har en norrøn drakt, omhandler de også ting av mer personlig art?

Helt riktig, det foregår helt andre ting i tekstene enn det som står der bokstavelig, spesielt "Av oss, for oss" har jævlig bra tekster. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på den jobben igjen.

Det er bare du som skriver tekstene?

Ja, for da blir vokalarrangementet gjort samtidig som jeg skriver teksten. Egentlig sitter jeg her og skriver litt, og så synger jeg det inn med en gang, da vet jeg på en måte om det funker eller ikke.

Det nordiske, den norrøne mytologien, hva betyr dette for deg, hva legger du i det?

Det er på en måte litt mer i det enn bare mytologi. Det er et norrønt tankesett og verdier der som er nyttige og fornuftige, som vi trenger, og som vi skulle hatt mer av. Vi har litt vinkling på dette i tekstene våre også,  det er nemlig litt mer der, for folk flest, det må bare tas tak i.

Vikingene var opptatt av rett og galt de også ja, så ser helt klart hva du mener.

 

Dermed går praten over til vinyl, samt Kiss-kort fra de gode gamle stjerneposene, og vi er skjønt enige i om at dette er viktige ting her i livet.

 

Før jeg takker fint for praten spør jeg Frode om han føler han har oppnådd drømmene og målene han har hatt med Einhejrer oppover årene.

Jeg føler meg ekstremt heldig, jeg har bikka 40 og holder fortsatt med på det jeg holdt på med da jeg var 20. Einherjer gir oss muligheten til å reise litt over alt, samtidig som vi får litt penger for det. Skulle vi dratt det lenger hadde det blitt en jobb, samtidig som jeg hadde vært vekke mye mer. Har gjort to lange turneer etter at jeg ble far, og merket at det ikke var greit lenger. Turne er på en måte litt destruktivt, reiser du på jobb gjør du i hvert fall noe fornuftig,  på turne er det tull og vas døgnet rundt hehe.

Jeg har vært tre dager i bobil med Harald Magne Revheim (Evig Natt, Thundra, ex-Enslaved), så skjønner hva du mener med bare tøys og vas.

Hehe ja det er sånn, i UKEVIS!

Skal innrømme at jeg stod for mye av vaset selv. Men ok,  fra spøk til revolver, du er fornøyd med tingenes tilstand?

Ja, målet nå er å spille bra konserter, lage bra skiver og kose oss med det vi gjør, og det gjør vi.

 

Slik blir det bra skiver og bra konserter ut av, anbefaler herved at du får med deg Einherjer live så snart du får sjansen, "Dragons of The North XX" og andre Einherjer skiver sjekker du ut her:

 

http://www.indierecordings.no/einherjer

 

 

 



Andre artikler:


20.06.2017 ORIGIN - Variety is the spice of life
12.06.2017 VÖLVUR - Ny eventaktør i Bergen
08.06.2017 ROB MULES RECORDS - Nytt norsk plateselskap
24.05.2017 BERNIE TORMÉ - Dublin Cowboy
18.05.2017 VICINITY - Another Recurrence
08.05.2017 SOEN - A chat about good songs and wolves
10.04.2017 To a Thunderous Beat of Impending Doom - Part Two
09.04.2017 To a Thunderous Beat of Impending Doom - Part One
15.03.2017 BRUTAL KUK - 2016 og litt til
13.03.2017 WOLF TO THE MOON
10.03.2017 SNAKEOIL KASSETTFORLAG
27.02.2017 LEIF NEVERDAHL - A Dive...
15.02.2017 BLACK STAR RIDERS - Coming Under Heavy Fire
05.01.2017 EINHERJER - Dragons Of The North XX
10.11.2016 NITERAIN - Vendetta
08.11.2016 KRATER – En festival til svart glede for oss i undergrunnen
03.11.2016 FROM THE VASTLAND - Sina
11.10.2016 FAUSTIAN DRIPFEED - Be quick or be death
04.10.2016 ARS VENEFICIUM - Damnation of the soul and songs of chaos
18.09.2016 KHONSU - Klar med skive nummer to
08.09.2016 DAMON JOHNSON - Echoes, Scars and Quality Songs
02.09.2016 ANDREA CHIRULESCU - Fotograf og gledesspreder!
28.07.2016 THRONE OF HERESY - Live for Death
17.07.2016 GRAND SLAM - The Grand Slam Flame Rekindled
10.07.2016 SIGVE TORLAND - A Dive...
06.06.2016 MISTUR - Distant Peaks and Songs of Remembrance
31.05.2016 DANCE WITH THE DEVIL: The Legend of Cozy Powell
22.05.2016 SULPHUR - Madness, Thorns and Omens of Doom
14.05.2016 THE WRETCHED END - Et lite gullkorn
26.04.2016 METAL HAMMER NORWAY 5 ÅR - En jubileumsprat med redaktøren