28.02.2007

GAIA EPICUS

Victory

Anmeldt av Anne
(Epicus Records, 2007)

Karakter: 4.5/6

GaiaEpicus_victory.jpgDet har vært en turbulent periode siden sist utgivelse for Gaia Epicus. De har blant annet mistet bassist Yngve Hanssen i en tragisk bilulykke og trommis Mikael Duna sluttet. Selv om de ifølge biografien vel må holde verdensrekord i utbytting av medlemmer, så påvirker det ikke kvaliteten i det hele tatt. De har tvert i mot blitt et bedre band i mine ører. Det er vokalist og gitarist Thomas C. Hansen som tar seg av all låt og tekstskriving og jeg bøyer meg i støvet for hva han har satt sammen her. For det første er ikke tekstene på langt nær så ille som til de fleste band i denne sjangeren (hvis du ser bort fra at ordet ”iron” forekommer ganske ofte, og teksten til tittelsporet Victory som er som tatt ut av heavymetal-hymne boka), de er faktisk ganske bra stort sett. Er jeg forresten helt på jordet når jeg ser for meg at Rise Of The Empire handler om Darth Vader?! Musikken er også blitt hardere og de spiller nå en blanding av power, prog og thrash metal.

Platen starter skikkelig friskt med låten New Life, en kjapp låt som fenger ordentlig, men av de rene powerlåtene er det The Sign jeg foretrekker. I utgangspunktet en littegrann kjedeligere låt, men legg merke til gitarmelodien som ligger bak hovedriffet på refrenget! Det er totalt uventet og noe av det feteste jeg har hørt på lenge. Det, i tillegg til heftige gitarsoloer og ikke minst en bassolo (hohoho), gjør at denne låten har blitt spilt ganske ofte her.

Så er det over til hardere saker i låten Revenge Is Sweet, før de roer det helt ned i en vakker gitarballade ved navn In Memory, og med tanke på historien til bandet blir det en veldig sterk låt. Så over til min favoritt her, Awaken The Monster, hvor de progressive elementene ligger tykt utpå. Det er tydelig at det er dyktige musikere som er samlet her og både trommer, bass og gitarene driver platen målrettet frem uansett tempo og stil. Vokalist Hansen høres også bedre ut enn tidligere. Om det skyldes den gode produksjonen eller en forbedring i vokalen vites ikke, men det låter tøft som bare det.

Selvsagt er det ting man har hørt før her også, men jeg syns Gaia Epicus har funnet sin egen stil i havet av powerband. Det er godt å høre at Norge er i stand til å fostre frem så dyktige band i denne sjangeren, og jeg tror de kan nå langt med en stabil lineup (syns jeg har hørt at bassisten på denne platen har sluttet nå?) og hardt arbeid.

23.10.2019: AKANDO - Attack from Ambush
22.10.2019: ZEIT - Drangsal
21.10.2019: CREPUSCLE - Heavenly Skies