18.11.2008

GOOD DANCERS - Trondheim

Fru Lundgreen

Anmeldt av Borgar
(01.11.2008)

Øredøvende stonerock på sitt ypperste

Akkurat som "Job for a Cowboy" ikke har noe med storfeoppdrett å gjøre, så har ikke "Good Dancers" noe med dansing å gjøre. Derimot har de alt å gjøre med headbanging, crowdsurfing, stonerock og herlige og morsomme metallrytmer som kunne fått selv "Black Debbath" til å trygle om oppskriften.

Vokalisten vrenger av seg toner som til tider kan minne om både Nick Cave, og da spesielt i de mørke og rolige stundene av låtene, til å høres umiskjennelig lik Mr. Hetfield der han står og brøler sitt budskap til en hengiven liten folkemasse. For vi er på "Lundis" og det er ikke akkurat noen stadio vi står på. Ikke at dette har noe å si for det 5-manns store rockebandet. For hadde du gitt disse gutta en større scene med god plass til publikum så hadde det blitt massiv crowdsurfing, og nakkelegene i byen kunne gnidd seg i hendene dagen derpå. Men med det to meter høye taket på "Lundis" blir dette litt vanskelig. Som et hvert godt rockeband skal man ha en skikkelig ballade som virkelig rocker samtidig som man får ta et dypdykk ned i sider av bandet man kanskje ikke visste fantes, "Good Dancers" har oppskriften på dette, hør godt etter på "The Piano" under neste konsert.

Det er mye varierende rytmer å hente, men til tider kan det bli noe likt og da blir det gjerne litt platt. Å kalle et band som snubler litt i andre låta for profesjonelle høres kanskje ikke riktig ut, men det var ikke så mye å si på det vi fikk servert. Hadde man på forhånd visst at "Fru Lundgrens" lydmann tydeligvis ikke har så mye hørsel igjen så hadde man tatt med seg øreproppene sine, for desibellnivået var litt i overkant av hva som var behagelig.

Selve bandet får en pen 5`r på terningen, selv om konserten helhetlig trekker godt ned på fire tallet grunnet litt slapt publikum og altfor høy lyd. Hadde jeg hatt litt flere metallkompiser rundt meg skulle jeg dratt i gang min egen lille headbanging session, og kanskje vrikka litt på rockefoten, det får bli neste gang. Det var tydelig flere fans som sto forrest og sang med på flere av låtene, noe undertegnede selv vil gjøre på neste konsert. Har du ikke sett "Good Dancers" før så får du nok muligheten om ikke så lenge hvis du holder deg i Trondheims området, vi skal holde dere oppdatert. Until then...rock on.

16.01.2018: WHITESNAKE - The Purple Tour
14.01.2018: MONOLITHE - Nebula Septem
11.01.2018: AUDREY HORNE - Blackout