Søkeord:   


28.01.2009

BLACK DAHLIA MURDER - Oslo

Garage

Anmeldt av Andreas Paulsen
(17.01.2009)

Gig_BlackDahliaMurder_Oslo_09.jpg
Klokken nærmer seg halv ti når Shot at Dawn entrer scenen foran et litt over halvfullt Garage.
I mine ører spiller bandet en mix av mange forskjellige arter metal, litt gøteborg, litt metalcore, litt mosh, litt melodiøs death, kort sagt en god blanding av genre som publikum ser ut til å like. Det er en blid og humoristisk gjeng som gir meg et inntrykk av å trives godt på scenen, to vokalister som krever moshpit av publikum og får det de vil av en entusiastisk gjeng foran scenen.
Selv om materialet er nokså ukjent for meg merker jeg at jeg liker det jeg hører, noen episke partier som gir meg gåsehud, tunge beatdowns og en trommeslager som vet å hamre løs det remmer og tøyler holder!
Bandets materiale holder høy standard, sett bort ifra noe småpirk her og der leverer gutta et solid stykke show, som avsluttes med en tøff coverlåt i form av en god gammal slager: 'The ring of Fire' av Johnny Cash.
Det er et ungt band hvor brorparten av gutta er tidlig i tjueårene, og med det rette fokus skal man ikke se bort i fra at Shot at Dawn er et band vi kommer til få servert mye kvalitetsmetal fra i årene som kommer.
Mer info om Shot at Dawn kommer i et intervju gjort samme kveld.

Coldworker er et ukjent band for meg. Svenskene er på tur med The Black Dahlia Murder, og det er bare trist at et så tilsynelatende rutinert og sultent band må spille med så dårlig lyd! Det er lite inspirerende å stå og høre på, jeg vandrer rundt i lokalet for å se om det bedrer seg om jeg flytter på meg, men til ingen nytte.
Det inntrykket jeg fikk var at det er mye bra groove, artige rytmeskifter, stødige instrumentalister, dyktig vokalist/frontmann og bandet ligger musikalsk et sted mellom At the Gates og Entombed. Det i seg selv er ingen dårlig formel for god metall!
Jeg går lei, rusler ut og tar meg en røyk mens lokalet stadig fylles.
Når jeg så kommer ned igjen har lyden bedret seg marginalt, og det siste kvarteret er det mulig å lytte etter detaljer i bandets musikk og jeg liker det jeg hører. Dyktige folk som hamrer ut grooves som fenger!
Liker du At the Gates og/eller Entombed kan du godt sjekke ut Coldworker.
Fryktelig synd at lyden ødelegger hele opplevelsen denne kvelden.

Det er mitt første møte med The Black Dahlia Murder og jeg er veldig glad jeg nå vet hva disse gutta står for. Dette bandet tar rotta på de fleste band jeg har sett live! For en maktdemonstrasjon! Fra første stund har bandet stålkontroll, hele salens fulle og hele oppmerksomhet. Vel fortjent! Det er nå stappende fullt på Garage, folk trekker mot scenen og det tar ikke lang tid før kropper kommer stupende fra scenen, surfende på folkemengden og hengende i taket! Trommeslager i Shot at Dawn er å finne blant de surfende, og jeg får med meg et glimt av ansiktet til en rimelig fornøyd mann hengende fra et stålrør i taket to meter fra scenen! Metal!
Lyden er upåklagelig, vokalisten er i kjempeform og hauser opp publikum til den stor gullmedaljen, bandet er noe av det tighteste jeg har vært borti, trommeslageren jager i et gnistrende tempo, gitaristene gir jernet både som gitarister og på hver sin mic som backing growl og skrik og står ikke stille ett sekund.



Andre omtaler:


23.10.2019: AKANDO - Attack from Ambush
22.10.2019: ZEIT - Drangsal
21.10.2019: CREPUSCLE - Heavenly Skies
20.10.2019: FORMICARIUS - Rending The Veil Of Flesh
19.10.2019: WEEPING SORES - False Confession
18.10.2019: 1349 - The Infernal Pathway
18.10.2019: INADREAM - No Songs for Lovers
17.10.2019: ARMAGEDDON DEATH SQUAD - Necrosmose
16.10.2019: WOUNDVAC - The Road Ahead
15.10.2019: DARKMOON WARRIOR - Angels of Dirt - Beasts of Rebellion
14.10.2019: HAUNTER - Sacramental Death Qualia
13.10.2019: WINTERFELL / CINEASTRE - Songs From a Time Forgotten
12.10.2019: V - Led Into Exile
11.10.2019: COME BACK FROM THE DEAD - The Rise Of The Blind Ones
10.10.2019: METALLICA - «S&M2» FILM REVIEW
10.10.2019: FORMICARIUS - Rending the Veil of Flesh
09.10.2019: CLOUD RAT - Pollinator/Do Not Let Me Off The Cliff