28.05.2017

MOTORPSYCHO - Trondheim

Verkstedhallen

Anmeldt av Zatek
(24.05.2017)

Utsolgt konsert på Verkstedhallen vitner om at Motorpsycho er et band som i løpet av sin 29 år lange fartstid har mange tilhengere i hjembyen. At bandet gjør sin «første» (de hadde en «hemmelig» intimkonsert på Lobbyen tidligere i vår) konsert med ny trommeslager, Tomas Järmyr, minker heller ikke interessen. Bandet var nylig i USA der de spilte inn sin nye plate med denne besetningen.

Bandet entrer scenen presis kl 22:00 og går ikke av før nærmere 01.00. De velger å avslutte konserten med en halvtimes lang (og glimrende) versjon av «Here Be Monster Pt. 2» .

Kveldens konsert inneholdt en del låter fra den kommende skiva, og dette er et låtmateriale som virker særdeles lovende. Tungt, groovy og repeterende, men samtidig progressivt. Järmyr kler bandet og kjemien mellom medlemmene later til å være meget god . Spillestilen er kanskje litt løsere enn Kapstad og Gebhardt, men dette fungerer utmerket og tilfører noe nytt i Motorpsycho sammenheng. Tomas Järmyr hadde bursdag denne kvelden og dette ble markert med kake, krone og bursdagssang fra band og publikum.

Klassikere som «Vortex Surfer» og «Plan #1 dukker også opp. Ellers består settet stort sett av nye låter og låter fra utgivelsene med Kenneth Kapstad. Noen kunne sikkert ha ønsket seg en større andel av låter fra de tidlige platene, men jeg synes utvalget av låter var solid. Låter som «Hell 1-3» og «Lacuna Sunrise» sitter som et skudd. Massiv instrumentering med utallige gitarbytter, Moog Taurus, Mellotron og utsøkt bruk av gitareffekter gjør at man serveres en konsertopplevelse som virkelig beviser at Motorpsycho er et band som låter massivt og vitalt. Alt i alt en solid konsert og en av de bedre undertegnede har overvært med Motorpsycho.

Setliste:

Better Things

Kill Devil Hills