14.06.2017

DARK MATTER SECRET

Perfect World Creation

Anmeldt av Rune Grande
(The Artisan Era , 2017)

Karakter: 6/6

darkmattersecret_perfectworldcreation.jpgDark Matter Secret er et instrumentalt teknisk og progressivt death metal band fra Russland. Dette må være det perfekte bandet for de som elsker teknisk prog death metal, men som ikke liker at musikken blir besudlet av en vokalist som ikke helt holder mål. Jeg sier ikke at det ikke finnes gode vokalister i denne typen metal. Vil bare ha fram at her er det snakk om et band som ikke behøver noen vokalist. De klarer seg godt uten. Veldig godt også.

Dark Matter Secret ble dannet for bare to år siden i Moskva av gitarist Denis Shvarts og bassist Pavel Semin. Begge har bakgrunn fra en rekke andre band. Trommisen er Andrey Ischenko og han er ei trommehore i ordets rette forstand. Så vidt jeg vet er det ingen som er i nærheten av ham. En rask opptelling fra Metal Archives viser at han har trommet i over 100 band.

Denis Shvarts er selve drivkraften i musikken til Dark Matter Secret. Det høres ut som det er minst to gitarister, men det fikse vel enkelt med flere takes under innspillingen. Ville kanskje by på problemer live, men bandet er foreløpig et studioband som aldri har spilt live. Han er fryktelig dyktig og bør være et forbilde til veldig mange unge og lovende tekniske gitarister. Han benytter hele gitaren, er veldig god på å veksle mellom det meste egentlig. Melodiøse riff i forskjellige tempo og grad. Mer heavy saker, noe sykt raskt, noe veldig rolig. Overganger og breaks er av typen gull og er veldig varierte, men best er han når han hopper over overgangene og går rett på sak. Jobber veldig godt sammen med de to andre og sammen har de tre laget et fryktelig godt teknisk prog death metal album.

«Perfect World Creation» er bandets debutfullengder. De har i tillegg en EP fra i fjor. Albumet inneholder seks meget gode låter og en intro som til sammen klokker inn på litt over 47 minutter. Det er mye musikk og det er sannelig mye god og variert musikk. Jeg har en mistanke om at låtene er bygd opp slik at de sikkert kunne blitt spilt som en jævla lang låt og fortsatt vært like bra. Er også en stor hit på Bandcamp, der de toppet salgslistene for tech metal da jeg sjekket for en drøy uke siden. Utvilsomt et av årets store positive overraskelser og en solid kandidat til årets album.

12.08.2017: NECROPHOBIC - Pesta EP
06.08.2017: MYSTIC PROPHECY - Never-Ending (re-release)
05.08.2017: SAMSON - Joint Forces: 1986-1993