01.08.2017

ORIGIN

Unparalleled Universe

Anmeldt av Rune Grande
(Agonia Records, 2017)

Karakter: 6/6

origin_unparalleleduniverse.jpgDet amerikanske tech-death metal bandet Origin er i disse dager ute med sitt syvende album. «Unparalleled Universe» er tittelen på skiva og dette er deres andre på Agonia Records. Det er også deres tredje med Jason Keyser på vokal. Han er nå blitt skikkelig varm i Origin-trøya og han gjør en fantastisk jobb og savnet etter bandets forrige vokalist James Lee er endelig forduftet.

«Unparalleled Universe» er en ren maktdemonstrasjon i teknisk brutal kjapp death metal. Tempoet er sykt, riffene til Paul Ryan er et kapittel for seg selv og bassist Mike Flores herjer vilt. Og så har de John Longstreth på trommer da. Mannen er et teknisk vidunder og er sykt kjapp med både hender og føtter. Han er og har i lang tid vært en av de aller beste innenfor extreme metal og sammen med de andre tre meget dyktige medlemmene i bandet, har han løftet Origin til nye høyder.

Jeg trodde faktisk at «Antithesis» fra 2008 ville bli deres «Reign in Blood» og deres karrierehøydepunkt. For «Entity» fra 2011 var en nedtur og «Omnipresens» fra 2014 var heller ingen innertier, selv om den var noen hakk bedre enn «Entity». Men med «Unparalleled Universe» har Origin motbevist både meg og andre tvilere. Denne skiva er knallgod og den vokser og vokser for hver gang man hører på den. Nye elementer dukker opp hele tiden og understreker at dette er ei vokseskive. Kanskje ikke alles favoritt etter bare en lytt, men voksekurven blir etter hvert bratt og jeg kan garantere at flere og flere vil finne ut at denne skiva er en sekser verdig hvis man tar seg tid til å høre på den flere ganger.

12.08.2017: NECROPHOBIC - Pesta EP
06.08.2017: MYSTIC PROPHECY - Never-Ending (re-release)
05.08.2017: SAMSON - Joint Forces: 1986-1993