30.09.2007

THYRUZ

Northern Blasphemy

Anmeldt av Ståle
(Twilight Vertrieb, 2007)

Karakter: 3/6

Thyruz_Northern Blasphemy.jpgThyruz spiller rett og slett norsk Black Metal på en måte som kombinerer tempo og melodiøse partier for å få både aggresjon og følelse inkorporert i deres musikk. Det er deres måte å putte inn i musikk og ord inspirasjonen de får fra norsk natur og mørke vintre her oppe i det kalde, høye nord, som har råhet, ekstremer og kraft, men fremdeles majestetisk og virkelig imponerende.

Thyruz er bandet som viser hva som beveger seg i den musikalske undergrunnen i Metal genren.  Fra 2000 - 2007 har Thyruz vært produktive med 6 demoer: Fairytales in Flames (2000), Ride This Beast Of Nightmare (2001), Develish Divine (2003), Crucifixion Failure (2004), Blasphemy (2005), og holdt ilden i live for Black Metal-ideologien som tittelen på deres CD-debut betyr. Northern Blasphemy  kan by på alt, utfordrende melodier, sinnssyke stemninger, nordiske tradisjoner og sinte menn i kamp for hedonismen. Men først og fremst det musikalske uttrykk som er levert av Gorm og Ravnsvartr på gitarer, Mortimer på bass, Hedin Varf på sang og Mjølner på slagverk.

Førsteinntrykket er slettes ikke verst idet Introen varsler om mørke og uhørte dybder. Hver sang handler om dens egen ting og det er vanskelig å lese ut av tekstene noen tematisk helhet. 3 sanger synges på norsk, og 8 synges på engelsk i typisk Black Metal-stil. Det handler om å skape kraftig, ny og dyster kunst og de tar i bruk kontrasterende billedeffekter for å fremheve sitt budskap i tekstene.

Thyruz er steinhard norsk Black Metal med bravur, kompromissløst og vakkert stilisert. Jeg liker spesielt godt «Braattsjøers Slag». Koret som er grunnstenen i sangen får blodet til å svartne i vrede. Northern Blasphemy er som et ritt inn i satanismens historie i Norge, og nå skal samme kraften vises frem på den europeiske arena ned til Middelhavsområdene og i Japan. Det er et lite aber når miksingen skitner til riffene fordi det først og fremst kler uttrykksformen fortreffelig og for deretter å bryte den riffbaserte grooven med nærmest samtidige klangflater som blir skapt av en slik nedbrytningsprosess av vante forestillinger om Black Metal-genren. Thyruz kan bekrefte at norsk Black Metal er kommet for å bli, ja.

22.06.2017: BLIND SEER - Apocalypse 2.0
21.06.2017: INSATIA - Phoenix Aflame
20.06.2017: GOATWHORE - Vengeful Ascension